Când ai citit ultima dată o carte?

 

Ce-ai zice dacă ai începe chiar din această seară? Cu siguranță ai pe raft o carte primită cadou sau cumpărată și timpul de cele mai multe ori a fost scuza faptului că nu ai reușit să o răsfoiești încă. Dacă ai probleme cu somnul, articolul acesta este pentru tine. Pe lângă alte sfaturi despre cum poți adormi mai ușor, cititul se pare că este cel mai eficient, dar și cel mai benefic sănătății tale. Așadar, ai face bine să laşi telefonul deoparte seara. Lumina artificială inhibează eliberarea melatoninei și te ține treaz mai mult timp. Iar filtrul albastru al ecranului, fie că vorbim de smartphone sau tabletă, are un efect mult mai mare.

Îți recomand cel mai bun tratament: fă-ți o baie fierbinte (uleiul de levănțică este indicat contra insomniilor și oboselii intelectuale), aprinde o lumânare parfumată cu uleiuri esențiale, trage draperiile și lasă doar lampa de veche cât să îți permită cititul, alege un playlist cu piese liniștitoare (un mix potrivit), cuibărește-te în așternuturile moi şi citește câteva pagini din cartea preferată. Vei adormi mult mai repede și mult mai ușor! 🙂 Trust me ! 😀

Cititul este o metodă de relaxare, de deconectare şi de evadare din stresul cotidian. Citind o carte îți păstrezi mintea antrenată, ideile îți vin mult mai ușor, îți lărgești orizontul cunoașterii și cel mai important este că adaugi un plus valoarea vieții tale. Am căutat studii și informații care atestă aceste lucruri și se pare că beneficiile cititului se reflectă asupra sănătății noastre mintale într-o mare măsură.

 

CITESTE REGULAT PENTRU A TRĂI MAI MULT

 

”Citirea cărților oferă un beneficiu mai mare decât citirea ziarelor sau a revistelor. Am descoperit că acest efect este probabil pentru că poveștile din cărți antrenează mult mai mult mintea cititorului oferindu-i beneficii mai cognitive și, prin urmare, chiar o creștere a duratei de viață. Capacitatea de asimilare prin citire duce la îmbunătățirea vocabularului, a raționamentului, a concentrării, la o gândire critică și analitică. În al doilea rând cărțile pot promova empatia sau inteligența emoțională, care pot duce la o dorință mai mare de supraviețuire.” Avni Bavishi, profesor la Școala de Sănătate Publică din cadrul Universității Yale

Conform unui studiu realizat de oamenii de ştiinţă de la Universitatea Yale, persoanele care citesc cel puțin 30 minute pe zi, trăiesc cu până la 2 ani mai mult decât cei care nu fac acest lucru. Articolul a fost publicat în revista Social Science & Medicine în anul 2016 și a analizat viețile a 3 500 de persoane, femei și  bărbați cu vârste de peste 50 ani, pe parcursul ultimilor 12 ani. În urma investigațiilor s-a observat faptul că  80% dintre cei care nu obișnuiau să includă în rutina zilnică cititul, au decedat cu mult înaintea cititorilor, aceștia din urmă având o viață mai lungă.

 

De ce ar trebui să citim mai mult? Iată principalele motive pentru care ar trebui să citești!

 

 

Te ajută să socializezi mai bine

 

Unii oameni văd în citit o metodă excelentă de a evada din cotidian, însă cercetările recente arată că acest obicei poate avea un impact pozitiv în relaţiile cu celelalte persoane. De exemplu, un studiu din 2013 a relevat că persoanele cărora le plac cărţile de ficţiune sunt mai empatici şi ştiu „cum să îi citească” pe cei din jur. ”Un veac de singurătate” este un roman de ficțiune scris de Gabriel Garcia Marquez și este o alegorie a istoriei latino-americane și a condiției umane. Îmbină realul cu fantasticul, meditația filozofică și narațiunea captivantă. Merită citit! 🙂

 

Îmbunătățește calitatea somnului

 

Conform celor mai recente studii, lumina emisă de ecranele telefoanelor poate duce la un somn mai agitat, din cauza producţiei insuficiente de malatonină, hormonul care îi semnalează creierului că este vremea să te odihneşti. În schimb, un ritual relaxant precum cititul unei cărţi înainte de a merge la culcare te ajută să dormi mai bine şi mai adânc. Dacă toată ziua stai cu ochii în monitorul calculatorului la muncă sau al telefonului, cititul înainte de culcare îți va fix acel repaus vizual de care ai nevoie. Uită de televizor și aruncă un ”ochi” în literatura clasică. Vei constata că nu sunt plictisitoare povestirile lui Anton Pavlovici Cehov din volumul ”O mică glumă”. Nu te lăsa influențat de coperta cărții cu inimioare, ascunde adevărate povestiri sucite pline de cinism sau chiar misoginism pe alocuri. Ironic și călduros, năvalnic și discret în același timp, autorul creează cu ușurință tablouri mișcătoare, menite să rămână vii în memoria cititorului.

 

Reduce stresul

 

Stresul stă la baza a peste 60% dintre boli – stresul creşte semnificativ riscul de accident vascular cerebral şi boli de inimă. Chiar dacă nu îl poți elimina în totalitate din viaţa ta, poți face anumite lucruri pentru a-l reduce, iar unul dintre acestea este cititul unei cărţi. Știai că cititul poate reduce cu până la 68% nivelul stresului? Neuropsihiatrul David Lewis, coautorul unui studiu, spune că doar şase minute petrecute citind fie un ziar, fie o carte pot contribui la reducerea tensiunii musculare şi la îmbunătăţirea ritmului cardiac. Descoperă o poveste profundă și emoționantă în cartea lui Agnès Martin-Lugand, ”Oamenii fericiți citesc și beau cafea”.

 

Previne declinul cognitiv

 

Pe măsură ce îmbătrânim, creierul nostru „se scufundă”, iar memoria şi viteza de reacţie încep să aibă de suferit.  Astfel, amintirea unui nume sau a unei situaţii devine un task dificil de îndeplinit. Însă s-a demonstrat că cititul poate încetini sau chiar preveni declinul cognitiv, având inclusiv capacitatea de a opri din evoluţie boli severe precum boala Alzheimer. Cititul şi alte activităţi care stimulează funcţiile mintale (şah, cuvinte încrucişate, integrame etc.) pot încetini evoluţia demenţei.

 

Te face mai inteligent

 

„Cu cât citeşti mai mult, cu atât mai multe lucruri vei şti. Cu cât înveţi mai mult, cu atât mai multe locuri vei vizita”, spunea Dr. Seuss. Cititul nu numai că ajută la îmbunătăţirea vocabularului, dar contribuie şi la creşterea IQ-ului. Lectura regulată antrenează capacitatea de înțelegere și corelare a informațiilor, iar verbalizarea ajută la îmbunătățirea vocabularului și a comunicării. Cititul are un impact major asupra nivelului de inteligență generală. Dacă îți plac provocările, pune pe lista ta romanul care a intrat în Cartea Recordurilor ca fiind cel mai lung roman scris vreodată  – „În căutarea timpului pierdut” de Marcel Proust ! Iată cum sună palmaresul său: 1 267 069 de cuvinte, 3 031 de pagini și 9 609 000 de caractere! Da, e lung, dar e un must-read!

 

Îți dezvoltă imaginația

 

Cititul te face să te detașezi de cotidian, să evadezi în locuri de poveste, numai bune de visat. Călătorești cu mintea în locuri imaginare, iar aici mă refer la cărți precum ”O călătorie spre centrul pământului” Jules Verne, un amestec de fapte științifice și aventuri. Cititul îți dezvoltă imaginația, despre care Einstein spunea că ”este mai importantă decât cunoaşterea. Cunoaşterea este limitată. Imaginaţia face ocolul lumii.” Tot el spunea că ”logica te va duce din punctul A în punctul B. Imaginaţia te va duce oriunde…”

 

Vei descoperi noi pasiuni

 

Cititul te ajută să-ți descoperi pasiuni noi. Fiecare dintre noi avem o pasiune, ceva care ne face plăcere și ne stimulează pentru a avea o viață activă și mai împlinită. În cazul în care cauți permanent noutăți, activităţi inovatoare din care poți învăţa mereu sau ești o persoană interesată de dezvoltarea personală, una din cartile pe care ar trebui neapărat să o citesti este ”Cum să vorbim în public” de Dale Carnegie. Este o carte plină de sfaturi practice.

 

 

Tu ce faci înainte de a merge la culcare?

La ce metode apelezi pentru a adormi mai ușor?

 

Sper că articolul acesta te va face să te gândești la următoarea carte pe care o vei citi în pat, în parc, în autobuz sau duminică dimineața la cafea. Nu uita, patul trebuie asociat cu un sentiment de calm și fericire. De preferat să nu mănânci în pat și să nu faci un obicei de a lenevi în timpul zilei. Dormitorul este cel mai important spațiu al casei, al odihnei și al relaxării. Lenjeria trebuie să fie tot timpul curată și aerisită, pernele să îți asigure o poziție corectă a gâtului, salteaua să ofere sprijin și confort corpului în timpul somnului, pijamalele să fie lejere și tu să fii împăcat cu tine.

 

Cu drag, Geanina

 

 

 

Note:

www.theguardian.com

www.dilemaveche.ro